Trouwen in Tikot

15 oktober 2018 - Pokhare, Nepal

Tikot, een knus dorpje in de heuvels met ongeveer 100 stenen huisjes. In het avondlicht wordt er fanatiek gevolleybald door de vrouwen en fanatiek toegekeken door de mannen. Het is onze een-na-laatste dag van de trektocht en we zijn er begin van de middag aangekomen. Na wat opfrissen met een emmer warm water, gaan we op ontdekkingstocht. Vanuit de nauwe straatjes komen we op een plek waar mensen zich hebben verzameld. De mannen staan in grote potten rijst en vlees te roeren. We vragen wat er te doen is. Een bruiloft, en natuurlijk zijn we van harte uitgenodigd. Mooi!

Na het avondeten gaan we door het donker weer die kant op. Met een enkele telefoon om bij te lichten is het pad slecht te zien. Plotseling staan we bij de bruiloft, waar we iets te ver doorlopen en precies in het midden belanden. Gelukkig is het even rustig, omdat iedereen aan het eten is. Na een paar minuten ongemakkelijk om ons heen kijken, verplaatsen we ons naar de zijkant. Al snel komt er een gastheer aanzetten met Rakshi, de lokale rijstwijn en eten. Vooral bij onze gids en drager gaat het er makkelijk in.

Niet lang daarna begint de band te spelen. Er wordt flink op los getrommeld en geblazen. Misschien heeft de Rakshi z'n werk al gedaan, want melodie is hier geen onderdeel van de muziek. Het is in ieder geval fanatiek. De bruid en bruidegom komen bij een mooie boog staan, waar ze onderdoor gaan, op weg naar het huis van de bruidegom. De familie van de bruid volgt, met manden vol cadeau's op hun rug en geiten aan een touw. De band gaat er achteraan, nog steeds fanatiek spelend. Wij gaan richting ons guesthouse en horen ze ook daar spelen. Het bleef nog lang onrustig in Tikot.

image

Van reisblog naar fotoboek