De oude man z’n opium

18 maart 2019 - Jaisalmer, India

Midden in de woestijn ligt Jaisalmer, een stadje met zandkleurige huizen en stoffige straatjes. Vanuit de wijde omtrek is het stenen fort te zien dat overal bovenuit steekt. In het ochtend- en avondlicht lijkt het bijna van goud te zijn. Binnen de muren van het fort wonen zo’n 4000 mensen in de 900 jaar oude huizen. Daar loop ik door de nauwe straatjes, tot ik op het centrale pleintje uitkom waar het paleis staat.

Op een stenen verhoging naast het paleis zit een oude man muziek te maken. Het geluid van zijn stem en zijn Rebaab, een soort rechtopstaande viool, lijken samen te smelten. Terwijl ik er langs loop, geef ik een paar Rupees en krijg een vriendelijk knikje terug. Een paar passen later bedenk ik me. Ik loop terug naar het plein, koop een verse sinaasappelsap en ga vlakbij de oude man zitten.

Beiden geconcentreerd op de muziek, zitten we daar zonder contact te maken. Na een minuut of 5 stopt hij met spelen. Hij gebaart naar een verkoper in de buurt, die een bekertje heet water brengt. De oude man haalt een zakje bruin spul uit zijn wijde broek, wat hij in het water doopt.

De verkoper komt naast me zitten en begint een praatje. Hij vertelt dat dit iedere ochtend en middag een terugkerend ritueel. Een kopje opiumthee. Ah, dat had ik nog niet begrepen. De man vertelt dat het een opkikker geeft. 4 uur, opiumthee. Dat zouden meer mensen moeten doen! Blijkbaar wordt er veel opiumthee gedronken op het platteland. Niet alleen wordt het gebruikt voor een boost, het is ook onderdeel van welkomstceremonies en bij belangrijke gebeurtenissen.

Terwijl de oude man weer begint te spelen, praat ik verder met de verkoper. Opium wordt ook gebruikt als medicatie en mag in sommige plekken daarom zelfs legaal worden geteeld. In de overige gebieden knijpt de overheid een oogje dicht, aangezien het zo’n belangrijk onderdeel is van de samenleving. De keerzijde is dat er veel mensen, vooral mannen, regelmatig opium gebruiken en er zelfs verslaafd aan zijn. Ik denk dat ik het zelf met mijn verslavingen maar hou bij gewone thee en reizen.

1. Marijn:
    24 maart 2019
    Mocht de link het niet doen, ga dan even zelf naar m'n blog in de browser (niet vanuit de mail)