Lichtjesfestival

7 november 2018 - Ilam, Nepal

Als ik 's avonds mijn hotelkamer uitga om wat te eten, stap ik bijna in een oranje verfstreep. Die was er vanmiddag nog niet toch? Ik volg de streep door gang naar buiten, waar de stoep versierd is met lichtjes en een soort gekleurde tekening. Het is mijn laatste avond in Nepal en het is Tihar, het lichtjesfestival.

Ik loop verder Ilam in, een dorp langs de weg in de heuvels. Het staat bekend om haar theeplantages, waar ik vanmiddag doorheen ben gewandeld. Toen waren er al mensen bezig om hun huizen met goudsbloemen te versieren. En de koeien liepen rond met een tika (rode stip) op hun hoofd en bloemenkransen om hun nek. Iedere dag wordt er een ander dier aanbeden. Gisteren waren het bijvoorbeeld de honden die er mooi bijliepen.

Nu, 's avonds, staan er voor alle huizen en winkeltjes tientallen olielampjes. Het is om Laxmi, de godin van rijkdom, te bedanken en haar in huis uit te nodigen. De moderne variant, een soort van gekleurde kerstversiering, is ook alom tegenwoordig. Overal staan mensen buiten, vaak bezig om de versieringen op de stoep te maken. Dit zijn Rangoli, patronen gemaakt van gekleurde rijst, zand, meel en bloemblaadjes. Ze verbeelden heilige welkomstplekken voor Laxmi.

De stemming is uitgelaten. Mensen staan te kletsen en jongeren steken vuurwerk af, het liefst met zo'n luid mogelijke knal. Ik begin me bijna af te vragen of ik ergens oliebollen kan krijgen... Vrolijk loop ik tussen de mensen door en doe gezellig mee met al het geklets. Opeens bedenk ik me dat ik op pad ging voor avondeten. Na wat navragen word ik doorverwezen naar een van de weinige nog open restaurantjes. Daar blijkt dat ze alleen nog Dahl bat hebben. Toepasselijk op mijn laatste avond in Nepal.

Na het eten maak ik nog een kleine omweg naar het hotel. Het is wat rustiger op straat, maar van verschillende kanten komt nu muziek. Als ik terug ben, zoek ik meer informatie op over het festival. Het duurt nog twee dagen en het wordt ook in de Indiaase staat Sikkim en stad Darjeeling gevierd, waar veel Nepalezen wonen. Die laatste stad is precies waar ik morgen heen ga. Ik ben benieuwd naar de lichtjes daar. Ondertussen loopt er een groep meisjes al zingend rondjes voor mijn hotel. Hopelijk weten de andere gasten wel wat ze nu moeten doen.

imageimage

1. Wij en Annie:
    7 november 2018
    Wat is dhal bat voor gerecht?
  2. Marijn:
    8 november 2018
    Een grote schaal met rijst, linzensoep, curry en groente (vaak spinazie). Ze blijven bijvullen tot je niet meer hoeft :) Het wordt door de Nepalezen twee keer per dag gegeten.