Bhutan 1: Land of the Thunder Dragon

13 december 2018 - Thimphu, Bhutan

De mensen in Bhutan noemen hun land Druk Yul, wat Land of the Thunder Dragon betekent. Als dat niet gaaf klinkt! Het verhaal gaat dat een Tibetaanse Lama donder hoorde terwijl hij een klooster stichtte. Dat moet wel een draak zijn geweest. Het was het begin van de Boeddhistische Drukpa stroming, die belangrijk zou worden in Bhutan. Op dezelfde manier heeft alles in Bhutan een verhaal. Van de kleinste dorpen, tot bergen en beelden.

Met mijn gids Tenzin en chauffeur Jigme rijden we langs Black Mountain. Echt zwart is de berg niet, maar Tenzin vertelt dat hier een demoon leefde. Er was een postbode die daar iedere dag langs moest. Nooit zag hij de demoon, tot hij op een dag een prachtige vrouw tegenkwam. Hij vraagt haar wat ze daar doet, zo alleen (dit is helemaal niet voorspelbaar). Op dat moment verandert de vrouw in de demoon en heeft zijn hart in haar handen. Misschien onnodig om te zeggen, hij heeft het niet overleefd.

Zodra we de volgende vallei in rijden (geen demoon gezien), komt er weer een verhaal. Over een koning die tijdens een oorlog zijn zoon verliest. Hij vervloekt de lokale godheid, die daar niet blij mee is. Als straf sluit de godheid de levenskracht van de koning op in een grot. Terwijl de koning langzaam crepeert, wordt de Tibetaanse Guru Rinpoche gevraagd te helpen. Hij splitst zichzelf in 8 verschijningen en danst voor de grot. Maar, dat is nog niet genoeg. Vervolgens laat hij de zon reflecteren in een meer. De godheid is nu nieuwsgierig en komt naar buiten in de vorm van een slang. Guru Rinpoche verandert zichzelf in een Garuda (magische vogel) en grijpt hem. De godheid belooft de levenskracht terug te geven aan de koning.

In dezelfde vallei staat ook een tempel, één van de 108 die in een nacht zijn gebouwd (maar dat is een ander verhaal). Helaas werd de tempel vernietigd door kwade geesten. Iemand was daarop echter zo slim om alle dorpelingen te verzamelen en naakt te laten dansen. De geesten waren hiervan zo in de war, dat ze de tempel met rust lieten. De naakte dans wordt nog steeds gedaan.

Een vallei verderop hadden ze ook last van een demoon. Gelukkig kwam de Divine Madman (heilige gek) langs. Een Lama die jagen, drank en seks gebruikte om mensen lessen te leren. Om de demoon te verslaan gebruikt hij zijn magic thunderbolt of wisdom: een houten penis. Jawel. In heel Bhutan zie je op de huizen nog steeds geschilderde penissen om geesten te verjagen. Op de plek waar hij de demoon versloeg staat nu de vruchtbaarheidstempel. Ik werd er gezegend door een monnik die me een tikje op m'n hoofd gaf met... een houten penis.

Van Guru Rinpoche zijn er nog meer verhalen. Na zijn avontuur in de vallei verandert één van zijn metgezellen in een tijger. Op haar rug vliegt hij naar de andere kant van het land, naar een steile klif. Daar verslaat hij een demoon en mediteert een aantal maanden in een grot. Op die plek is nu het meest beroemde klooster van het land: Tiger's nest.

image

Jaren later moet daar een groot Boeddhabeeld naar boven worden getild. Halverwege wordt het beeld echter zo zwaar, dat het onmogelijk was verder te gaan. De dragers discussiëren over een oplossing: het beeld in stukken naar boven brengen. Het beeld is daar alleen niet zo blij mee en begint te praten. Hij vraagt het ze niet te doen. Volgens het beeld zou de godheid van de vallei helpen. En warempel, de volgende dag is het beeld verdwenen. Het stond al op z'n plek in het klooster. Goed verhaal toch?

1. Wij en Annie:
    26 december 2018
    Ook weer een mooi verhaal. Wij waren pas in Amsterdam, en kwamen langs de nieuwe kerk op de dam. Daar was een tentoonstelling over Bhoedda,s, en wat de verschilende houdingen van die beelde betekende. Nou daar moet je je wel in verdiepen zeg.
  2. Max:
    27 december 2018
    Marinho!

Hoe is het met je?? Ik lees net voor het eerst een aantal van je blogs, hartstikke leuk om te zien! Het klinkt als een groot avontuur. Hoop dat je het naar je zin hebt en wens je heel veel plezier!!
  3. Marijn:
    30 december 2018
    Wim en Annie: gaaf zo'n tentoonstelling! Er zijn inderdaad veel verschillende houdingen en dan zijn er ook nog eens verschillende Bhoedda's. Ik kan er ondertussen een aantal herkennen, maar nog lang niet alles!