Bhutan 5: Karaoke

17 december 2018 - Thimphu, Bhutan

Op de eerste avond in Thimphu nemen mijn gids Tenzin en chauffeur Jigme me mee om uit te gaan. Ik heb vlak daarvoor al een rondje door de stad gedaan. Afgezien van wat winkels en restaurants in de hoofdstraat, lijkt het of er weinig te beleven valt. Maar, ergens in een achterafstraatje duiken we een karaokebar in. Iets wat steeds populairder wordt in Bhutan begrijp ik van Tenzin. Binnen komt de weinige verlichting van schermen waarop de teksten te zien zijn. We sluiten aan bij een gids en chauffeur die bij hetzelfde bedrijf werken en hun twee Amerikaanse klanten. De gids en chauffeur hebben al een nummer aangevraagd en ze hebben er zin in. Uit volle borst en compleet met danspasjes doen ze een Bhutaans nummer.

Terwijl verschillende andere groepjes jongeren zingen, krijg ik een briefje om mijn keuze op te schrijven. Ik vraag het Amerikaanse stel om hulp en gedurende de avond doen we verschillende nummers. Van Don't stop believin' (Journey), tot Born to be wild (Steppenwolf) en Wonderwall (Oasis). We worden afgewisseld door onze gidsen en chauffeurs, die steeds enthousiaster worden. Gek genoeg kan ik verschillende van de Bhutaanse nummers een beetje meezingen. Het zijn namelijk covers van populaire Hindi nummers. En die heb ik de afgelopen maand al vaak genoeg gehoord in alle bussen en Tempo's in India. Met de tekst erbij gaan de refreinen best aardig, vind ik zelf. Wat een top manier om m'n Bhutaans bij te spijkeren.

1. Wij en Annie:
    5 januari 2019
    OK leuk weer, je had ze zelf ook een nummer van Blof kunnen leren, Zoutelande bijvoorbeeld, of van Vader Abraham het kleine cafe aan de haven. dat is toch wereldwijd bekend?
    Iets voor een andere keer misschien. Groetjes maar weer
  2. Je moeder:
    5 januari 2019
    Of André Hazes 😉 Xxx
  3. Marijn:
    8 januari 2019
    Haha, zoveel nummers die ik had kunnen doen. Ik weet alleen niet of ze die ook hadden ;)