Bhutan 6: Chilies 'n cheese

18 december 2018 - Thimphu, Bhutan

In Bhutan zijn ze dol op twee dingen: chilipepers en kaas. Die twee dingen hebben ze gecombineerd tot het meest populaire gerecht van het land. Hele chili's met daar overheen gesmolten kaas. Gelukkig ben ik dol op kaas en kan ik goed tegen pittig eten. Want pittig is het zeker. Ik krijg een verbaasde blik van mijn gids als ik het gerecht gewoon mee eet, dat gebeurt namelijk niet vaak.

Bij iedere maaltijd, ook bij het ontbijt, wordt een grote schaal rijst geserveerd. Daarbij krijg je verschillende kleine schaaltjes. Eén ervan is bijna zeker chili's en kaas. Daarnaast zijn er daar een hoop variaties op. Alle soorten vlees, gewoon of gedroogd, met gesmolten kaas. Verschillende soorten groente, vooral champignons en spinazie, met... je raadt het al... kaas. Curry's en linzensoep zijn ook populair. Niet met kaas, maar wel met een chilipeper, of twee. En mocht je behoefte hebben aan wat meer pit, een apart schaaltje met chili's of chilisaus staat vaak ook op tafel.

In de meeste Aziatische landen eet je alleen met je rechterhand. De linker wordt gebruikt op het toilet. In Bhutaan doen ze daar echter niet moeilijk over. Er worden lepels gebruikt om de rijst en verschillende gerechten op je bord te scheppen. Vanaf daar is het mixen en eten, gewoon met je handen. Pepertje erbij en smullen maar.

image

1. Max:
    8 januari 2019
    Pittige sessie Marijn! Met je handen eten is altijd lekkerder toch? Alleen na die pepertjes even oppassen met lenzen en neus :). Veel plezier daar!!
  2. Wij en Annie:
    9 januari 2019
    ziet er best smakelijk uit.
    Ik dacht dat ze daar ook met stokjes aten?
    Hebben ze ook Hollandse kaas.