Voorbereidingsstrijd

26 augustus 2018 - Rotterdam, Nederland

Reizen is natuurlijk fantastisch. Maar, de voorbereiding kan ook er-rug leuk zijn... Ja, je leest het goed, in de tweede zin zit al sarcasme. Want zo geweldig was het niet.

Het begon al met het boeken van m'n trip naar Tibet. Na even zoeken heb ik een mooie gevonden van bijna drie weken. Dan het papierwerk. Eerst een visum voor China, of ik even vijf pagina's aan documenten wil invullen. Ze weten ondertussen nog net niet hoe het met m'n seksleven staat. Vervolgens heb je daar ook een werkgeversverklaring voor nodig en een volledige beschrijving van de reis, inclusief boekingen van vluchten en hotels. Probleempje, vermeld je daar Tibet in, dan heb je kans dat je visum wordt geweigerd. Dus, een hele trip door China verzinnen en nep-boekingen doen. Hmm, liegen tegen de Chinese overheid voelt toch wat raar.

Dan ben je Tibet nog niet in. Ik moet namelijk een aanbetaling doen. Netjes het geld overmaakt en dat is het even afwachten. Alleen, dat geld is nooit aangekomen. Blijkbaar zwerft het (net zoals ik) nog altijd ergens rond in China. M'n bank heeft het nog niet terug kunnen vinden. Ik hoop van harte dat het bij een arme Chinese familie terecht is gekomen en dat die er nu een all-you-can-eat dim sum van doen.

Gelukkig regelt m'n tour organisatie de permit voor Tibet. Daar hoef ik me geen zorgen over te maken... Toch? Eh.. jongens, hebben jullie de permit al? Nee, dat kan even duren. Een week voor vertrek nog maar eens een mailtje. Nee hoor, dat duurt wat langer dan verwacht. Uiteindelijk krijg ik 'm de dag voor vertrek gemaild. Aziatisch ruim op tijd zeg maar.

Ondertussen ben ik China in en heb ik de trein gepakt naar Tibet. Zo'n 30 uur heen en weer hobbelen. Ik had een kaartje voor een bed besteld. Maar... je mag raden. Voor vertrek kreeg ik een mailtje dat die er niet meer was. Dan maar een stoel. Lekker voor de hele rit. Uiteindelijk kwam dat ook goed. Want ik heb in Xi'an, vanaf waar ik de trein heb gepakt, gewoon een bed geregeld. In m'n beste Chinese gebarentaal.

Gelukkig is er met de voorbereidingen altijd nog Bhutan. Dat boeken ging allemaal heel soepel. Nee, serieus. Ze hebben alles voor me geregeld. Eerst het tour programma samenstellen en vervolgens hoefde ik alleen een kopie van mijn paspoort te sturen. Ik ga daar halverwege december heen, maar ze hebben nu al gevraagd wat ik graag wil eten. Oh ja, en of ik niet wil vergeten warme kleren mee te nemen. Het kan koud worden in die tijd van het jaar. Schatten zijn het, nu al!

1. Ellen Scherpenisse:
    31 augustus 2018
    Nou Marijn, de voorbereidingsverhalen zijn al mooi om te lezen, dus dat belooft nog wat! Succes nu onderweg en we kijken uit naar je verdere avonturen!!
  2. Je moeder:
    31 augustus 2018
    Wij kijken uit naar je verhalen!! XXX
  3. Gerrit:
    2 september 2018
    Klinkt goed ;)
  4. Ellen:
    2 september 2018
    Ja, je moet even wat bureaucratie door maar daarna ga je een prachtige reis in Tibet maken. En dat je in China een andere reis gaat maken dan je voor je visumaanvraag hebt opgegeven, dat interessert eenmaal in China niemand meer. Het wordt op geen enkele manier gecontroleerd. En die Tibet permit, die komt inderdaad vaak op het laatste moment. Een hele mooie reis in Tibet gewenst! Ik zelf geniet ook elke keer weer dat ik in Tibet ben.