Teabet

14 september 2018 - Lhasa, China

Ik ben al even in Nepal, maar heb nog een paar blogs over Tibet klaarstaan. Die volgen deze week. Daarna uitgebreid verslag van mijn 17-daagde trektocht in het noorden van Nepal.

Iedereen weet dat ik veel thee drink, het liefst de hele dag door. Maar, dat is niets in vergelijking met de Tibetanen. Die drinken met gemak 40 koppen per dag. Vaak zie je ze in kringetjes aan de kant van de weg zitten, met een grote thermoskan in het midden. Het liefst een knalroze met bloemetjes. Zelf hebben ze ook altijd een kleine thermoskan bij zich. En natuurlijk zijn er de theehuizen. Die lijken wat donker en schimmig, maar er zitten hele families te genieten van een kop warme thee.

De vraag is natuurlijk, wat voor thee drink je dan. Nou, allereerst is er de zwarte thee. Vaak een slappe variant van wat wij kennen, met zout toegevoegd. Je moet je mineralen ergens vandaan halen. Daarnaast is er een zoete versie met melk, suiker en een beetje thee. Ook erg smakelijk. Maar, dat alles is niets in vergelijking met de Bo Cha, oftewel jakboterthee. Een fantastische combinatie van jakboter, melk, zout, soda en theebladeren. Het is een soort dikke soep die smaakt naar mijn sokken na een dag hiken, gedoopt in een dikke laag zoute roomboter die te lang in de zon heeft gestaan. Nog een kopje Bo Cha?

1. Ellen Scherpenisse:
    28 september 2018
    Dat is weer een smakelijk reisverhaal! Denk dat ik maar een kopje thee oversla.... ;-)